Jak si zařídit pracovnu pro efektivní home office

Domů > Blog o LED osvětlení > Inspirace > Jak si zařídit pracovnu pro efektivní home office

Práce na home office není v České republice zcela běžná, ale v posledních dnech se stala realitou mnoha zaměstnanců. Někomu práce z domova vyhovuje, jiný ji snáší těžce. Jak nastavit správný režim a nespadnout do extrému prokrastinace nebo workoholismu?

grove

Obrázek: Na home office dodržujte stejné pracovní zvyklosti jako v kanceláři. 

KORONAVIRUS A PRÁCE Z DOMOVA

Epidemie koronaviru donutila mnohé zaměstnavatele, aby zaměstnance nechali doma na home office, pokud to jejich práce umožňuje. Vláda v krizovém opatření, které omezuje volný pohyb kvůli šíření viru, zaměstnavatelům doporučila, aby v co největší možné míře využili práci na dálku, pokud ji zaměstnanci mohou vykonávat v místě bydliště.

Konference se tedy vedou přes video nebo telefon, korespondence se vyřizuje přes e-mail a práce se zadává přes nejrůznější pracovní platformy, díky kterým má každý přehled o deadlinech a svých úkolech.

Práce na home office rozdělila zaměstnance do dvou kategorií:

  1. Zaměstnanci s pevnou vůlí – lidé si dokážou den rozdělit na pracovní a nepracovní. Mají pevnou morálku a disciplínu. Nepotřebují osobní kontakt s kolegy, který jim supluje například videokonference.
  2. Zaměstnanci, pro které je práce z domova za trest – tito lidé pro práci potřebují kontakt s druhými lidmi a v domácí pohodě se nedokážou dostat do pracovního tempa. Výsledkem je špatné soustředění i zhoršené pracovní výsledky.

V některých profesích nebo odvětvích bohužel práce z domova není možná, takže by zaměstnavatelé měli lidem poskytnout volno nebo dovolenou. Práce, které nejsou pro zachování činnosti zaměstnavatele nutné, by měly být omezeny.

JAK PRACOVAT Z DOMOVA

Pro práci z domova neexistují žádná pevná pravidla. Nemáte určeno, kdy s prací začít ani kdy skončit. Kdy šéfovi vzít telefon a kdy jej již nebrat. Kolik času si vyčlenit na oběd. Před odchodem na home office je tedy dobré si s nadřízeným probrat, jak bude váš denní režim vypadat. Určete si:

  • kdy budete na telefonu,
  • kdy jsou deadliny pro odevzdávání úkolů,
  • které dny budou konference.

Důležitý je tedy pravidelný režim. Celé řadě lidí pomáhá, když práci z domova berou jako práci v kanceláři. Například vstávají ve stejnou hodinu, provedou ranní hygienu, převlečou se do pohodlného oblečení (ale nikoliv pyžama či tepláků).

Pokud jste v práci nuceni nosit společenské oblečení, můžete doma pracovat v něčem pohodlnějším. Vyhněte se ale pyžamu. Rozhodně nezapínejte televizi s tím, že u ní vyřídíte pár e-mailů. Nepovede se vám to.

Den předem si do kalendáře naplánujte, co chcete v daný den stihnout. Kromě pracovních povinností si zapište i osobní aktivity.

ZAŘÍZENÍ DOMÁCÍ PRACOVNY

Aby byla vaše práce z domu co nejefektivnější, je potřeba si vytvořit adekvátní pracovní prostředí.

covid

Pokud vám prostorové možnosti bytu neumožňují si pro práci vyhradit celou místnost, můžete zvolit například roh v obývacím pokoji, který můžete od okolního dění oddělit například paravánem nebo regálem.

Do regálu můžete ukládat vaše pracovní pomůcky a je také efektivním místem pro tiskárnu. Pracovní koutek byste neměli mít v kuchyni ani v ložnici.

Abyste se v pokoji, ve kterém pracujete, cítili dobře, měli byste každé dvě hodiny větrat a pokojovou teplotu udržovat mezi 20–22 °C.

Teplota na pracovištích může být i vyšší, ale doma nepřetápějte. Pokud je vám chladno, udělejte si raději pár kroků či dřepů. Pohyb vám v home office bude chybět. Každé protažení je při sedavé práci vítané.

LED osvětlení

Osvětlení je jedním z důležitých aspektů, který ovlivňuje naši psychiku a od ní se odvíjející pracovní výkony. Světlo ovlivňuje, jak moc budete zatěžovat oči, jak budete efektivní a jak moc budete bdělí.

Určitě sáhněte po LED světlech. Jsou dražší, ale ušetří více než polovinu spotřeby úsporné zářivky. Veškerou konkurenci předčí i v životnosti, ta dosahuje i více než  50 000 hodin provozu.

Čím méně světla v pracovně je, tím více klesá vaše výkonnost a máte tendenci dělat chyby. Pokud však bude místnost přesvícená, budete se cítit jako na poušti. Důležitá je tedy správná kombinace přirozeného i umělého světla.

CENTRÁLNÍ OSVĚTLENÍ NESMÍ CHYBĚT

Centrální osvětlení by mělo být umístěno tak, aby rovnoměrně osvětlovalo celou místnost. V případě, že je místnost velkorysých rozměrů, zvolte svítidel raději více. Do domácích pracoven se hodí lustry, ale také nenápadná LED stropní svítidla, například bodová nebo podhledová.

stropni svitidlo 24w

Obrázek: Centrální LED svítidlo s možností změny bílé barvy světla.

PRACOVNÍ STŮL JEDINĚ S LAMPOU

Na pracovním stole by rozhodně neměla chybět stolní LED lampa. Pokud je pracovní deska umístěná u stěny, můžete zvolit i nástěnnou variantu osvětlení. Stolní lampa by na rozdíl od dekorační lampičky měla být snadno polohovatelná více směry. Samozřejmostí je matné stínidlo a nevyčnívající zdroj světla, díky tomu vás lampa nebude oslňovat.

Pro každou činnost se hodí jiná intenzita i barva světla, proto je nejvhodnější sáhnout po LED lampách se stmíváním. Světlo z lampy by na stůl mělo svítit zhruba z padesáticentimetrové výšky.

69539

Obrázek: Barvu chromatičnosti snadno přizpůsobíte činnosti, kterou právě provádíte. 

Lampu umístěte naproti ruce, kterou píšete, abyste si nestínili. Praváci doleva, leváci doprava. V případě, že pracujete na počítači, namiřte světelné rameno na stranu od monitoru, ideálně na stěnu za ním. Tímto způsobem snížíte světelný rozdíl mezi obrazovkou a temnotou kolem ní, takže nebudete mít tak rychle unavené oči.

TEPLOTA SVĚTLA

Teplota světla neboli teplota chromatičnosti se označuje v jednotkách kelvin (K) a udává barvu osvětlení. Dekorativní lampy, jež mají navodit pocit relaxace, mají teplotu 1 900 K, což můžeme přirovnat ke světlu svíčky.

Klasická žárovka s teplým žlutým světlem má barevnou teplotu 2 700K. Dennímu světlu nejlépe odpovídá LED osvětlení s hodnotou 5 000K, což je nejlepší teplota pro osvětlení kanceláří nebo místností, ve kterých chcete zůstat bdělí.

RGBspektrum

Pracovní stůl

Vhodný pracovní stůl by měl mít minimální šířku 120cm a hloubku 80cm. Výška od země by měla být okolo 75cm. Pokud z domu pracujete pravidelně, nejen při karanténě, rozhodně se vyplatí investice do výškově nastavitelného stolu, takže můžete střídat polohu sezení a stání. Při stání ulevíte trapézovým a šíjovým svalům.

Zdravé sezení

Při výběru židle dbejte na to, kolik hodin prací vsedě strávíte. Vsadit můžete na dražší zdravotní židle, které se dynamicky přizpůsobí pohybům těla, a přitom podporují zádové a sedací svalstvo.

Levnější jsou židle ergonomické, které umožňují nastavit výšku sezení, sklon sedáku i opěráku, výšku opěrek rukou a vzdálenost sedáku od opěradla.

Úložné prostory

V pracovně musí být pořádek, a proto je nutné v ní mít dostatek polic nebo skříní, kam můžete dokumenty uložit. Samozřejmostí je zásuvkový kontejner pod stolem a organizéry na papíry a psací potřeby.